söndag 30 augusti 2009

Google docs och wallwhisher

I veckan fick ettorna en introduktion till de nya datorerna och speciellt till google-docs.  Någon dag senare testade vi att använda systemet då eleverna fick i uppgift att svara på en fråga de kom överens om i grupper om fyra. Fågan skulle publiceras på Wallwisher - en interaktiv anslagstavla, och även svaret skulle länkas till anslagstavlan. Klickar man på frågan har man nämligen möjligheten att länka till valfri hemsida. Hur skulle eleverna lösa detta? Hur skulle de kunna publicera det svar och den information de kommit fram till? Vissa valde att göra det enkelt för sig, tex genom att länka till en sida på någon site med skolarbeten, eller dylikt. De har ännu inte lärt sig storheten i att själva formulera svaret på sina frågor,  med egna ord. Andra kom på att man faktiskt kunde skriva ett dokument i google-docs och sedan länka detta. Jag förutsåg att många grupper skulle glömma, eller snarare inte tänka på, att dokumentet även måste delas med mig personligen, eller publiceras som en webbsida, för att vi gemensamt skulle kunna titta på det. Tanken var att vi gemensamt skulle lära sig av våra misstag.

wallwisher

Wallwisher fungerar bra som anslagstavla för att föra upp tankar och frågor och funderingar. Självklart utnyttjar några elever möjligheten att föra upp ett och annat skojigt inslag. Precis som när de fick visat google-calendern. Visst är det roligt att bjuda in läraren till frukostmöte eller nakenfallskärmshoppning. Framförallt när alla klasskompisar kan se det. Sådant får man räkna med och ta med en klackspark. De har i alla fall övat att använda instrumentet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar