Via Håkan Elderstigs blogg (eller om det var hans twitterinlägg som länkade till hans blogginlägg) hittade jag ett inlägg i debatten om den nya kursplanen i Matematik. Inlägget rosar inte direkt linjen inslagen av Björklund. Det handlar om huruvida vi nu menar allvar med att föra in skolan i nutiden och i framtiden in i framtiden. Bör IT-Matematik vara ett skolämne? I så fall får datorn en än vikitigare roll i skolan. Visst är vi i allmänhet dåliga på att använda datorn i matematikundervisningen? Jag erkänner. Även vi som snart har en dator per elev i alla årskurser har inte riktigt kommit igång på den fronten.
[caption id="" align="alignright" width="143" caption="Claes Johnson, matematikprofessor på KTH skriver i Ny Teknik om den misslyckade Matematikpolitiken."][/caption]
Visst styrs vi på så vis alltför mycket av de nationella proven? När skall de nationella proven ta hänsyn till de kunskaper som eleverna tillskansar sig vad det gäller analys av data i modernare verktyg (än miniräknarens begränsade upplösning och möjligheter samt snårigheter)? Visst måste vi få in IT-aspekten i de nya kursplanerna? Skall inte glömma den aspekten nu när jag själv går in i andra remissomgången gällande läsningen av kursplanerna i fysik.
Enjoyed reading your blog, to which I have now subscribed - having successfully translated your entries using google!
SvaraRadera