måndag 19 oktober 2009

Gör backup av dina Google-document

Behöver man göra backup av sina google-documents? Är de inte säkra om de ligger på googles servrar? Kan man lita på google?

Intressanta frågor. Utan klara svar. Min inställning är att mina dokument är säkrare på googles servrar jämfört med på min dator. Det betyder inte att det är en dum idé att minska (den iofs redan låga) risken att dokumenten försvinner genom att spara dem i ett separat medium på en separat plats.

Det första du bör göra är att använda google-gears, som redan finns installerat i Google-chrome och som finns som extension till firefox. Tillåt sedan Google-gears göra backup av dina dokument. Detta gör att du i princip har en krypterad kopia  av dina dokument på din hårddisk.

För att känna dig ännu säkrare kan du använda ett externt program för att rent fysiskt göra en kopia, dvs ladda ner dokumenten i word/xls/ppt-format på exempelvis ett usb-minne. Har du ett fåtal dokument kan du göra det för hand inifrån Google-docs, men har du, som jag, flera hundra dokument så blir det lätt lite långtråkigt och du bör ta hjälp av ett externt progran. Hur du gör detta beskriver jag i filmen nedan.  Observera att PDF-filer inte laddas ner. Hemsidan där du hittar programmet är: http://gs.fhtino.it/gdocbackup. Programmet fungerar bra även för att ladda ner dina dokument om de ligger på en Google-apps server.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar