torsdag 26 februari 2009

Det blir nog inte Acer - AA1 nästa år...

Om inte Acer blir med medgörliga i frågor gällande garanti och försäkringsfrågor, alternativt fixar skärmarna så att de inte reagerar på värme/kyl-spänningar och spricker (!)  så får vi nog välja ett annat märke, eller framförallt en annan lite mer stabilare typ av skärm. AA1 har en typ av skärm som är i det närmaste glasartad, som inte är flexibel. Väldigt bräcklig. Vi har en alltför hög andel skärmar som har spruckit. Flera av dem verkar inte ha blivit utsatta för direkta stötar eller för högt tryck.  De verkar dock vara känsliga för snabba ändringar av kyla och atmostfäriskt tryck. Något som ofta sker då eleverna tar datorn utomhus ett par gånger per dygn.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

  1. Jag har följt din blogg sedan en tid tillbaka och har sett att frekvensen vad gäller inlägg tyvärr har gått ner, i synnerhet EFTER introduktionen av 1-till-1.

    Jag hade några frågor kring implementeringen:
    Hur påverkar hårdvaruproblemen lärarnas pedagogiska förutsättningar?
    Hur påverkas tilltron till tekniken och användandet av datorerna detta?
    Hur upplevs datorn av eleverna - i skolan och hemma?

    Jag har egentligen massor av fler frågor men dessa får väl räcka så länge.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej Erik, och tack för frågorna!

    Lärarnas pedagogiska förutsättningar påverkas kanske inte så vansinnigt mycket - än så länge. Än så länge har vi tex inte haft prov över nätet, eller andra situationer där det har varit nödvändigt att ALLA elever haft sin fungerande dator till hands.

    TIlltron till tekniken påverkas nog mer om exempelvis nätet inte fungerar. Det är nog lättare att förstå att en pryl kan gå sönder om man hanterar den fel, eller om de är dåligt byggda.

    De allra flesta eleverna är positiva i olika grad till datorerna - både i skolarbetet och hemma. De anser tex att den i rätt hög grad kan ersätta böcker i skolarbetet, att den är lätt att hantera och ta med sig var man än går. Visst är batteritiden i lägsta laget... det tycker de naturligtvis, men det är inte en punkt som gör att de tycker dåligt om datorn, men det kunde bli bättre...

    Det var lite korta svar. Återkom gärna med dina andra frågor.

    SvaraRadera
  3. Då återkommer jag :-)

    Skulle ni kunna tänka er (med ni syftar jag på lärargruppen & skolledningen) återgå till en pedagogik utan 1-1?

    Hur har er "satsning" mottagits av föräldrarna?

    Hur fungerar det att jobba med ett mer "vidgat textbegrepp"?

    SvaraRadera
  4. Jo, det är klar att vi skulle kunna tänka oss. MEN det här fungerar bättre, vågar jag påstå även om det är ett tidigt stadium. Jag har faktiskt inte så mycket feedback från föräldrar ännu. Har inte hört något negativt iaf. Nu är jag inte svensklärare - skulle du kunna förklara lite mer vad du menar med "vidgat textbegrepp", eller ge exempel på mer konkret vad du undrar?

    SvaraRadera
  5. Det finns en del information att hitta om det:

    http://jeppesenblog.blogspot.com/2006/10/vidgade-textbegreppet.html

    http://eprints.bibl.hkr.se/archive/00000950/

    http://www.ungkommunikation.se/vtb.aspx

    I korthet: att använda datorn till att även producera, analysera och publicera film, bild och musik - gärna tvärvetenskapligt.

    SvaraRadera