torsdag 18 september 2008

Dagbok. Problemlösning med google-docs

Idag hade arbetsgrupperna i ettan redovisning av vad de hittat kring de frågeställningar de arbetat med de senaste två veckorna. Efter sittningen utvärderade handledande lärare elevernas arbete med bland annat följande konstaterande:
"Känner ni varandra - ni arbetar ju så bra tillsammans och är så synkade? Hur har det gått till?"

Eleverna svarade (ungefär såhär):
"Vi har ett jättebra system … vi hjälper varandra … vi har en sida … som vi använde, där vi skriver in bra källor - bra länkar. Frågor som vi ringde och fick svar på - lade vi ut på sidan så vi fick reda på det allihop."

Min kollegas uppfattning om gruppens presentation är att den var mycket god. Det eleverna pratar om är google-docs (i google-apps school-edition), som jag kort, väldigt kort visat hur det fungerar. De har själva insett vad det kan användas till, och de använder det. Anektoden ovan är en klar indikation på att google-docs fungerar utmärkt som arbetsredskap och att eleverna själva kan utveckla hur det kan användas. Kommer att fundera ännu bättre när de får varsin dator...

Länk: http://docs.google.com

12 kommentarer:

  1. Låter jättebra ju, jag har alldrig utforskat funtionerna i google docs. Kanske är något jag själv kan använda i skolan.

    SvaraRadera
  2. det är toppenbra! systemet har vissa brister, förstås, men är riktigt användbart. vid liu (linköpings universitet) är eposten migrerad till gmail, och då följde calendar och docs med på köpet. jättesmidigt när man sitter på varsitt håll och arbetar, parallellt med slaskdokument där man hivar in användbara länkar och citat och samtidigt med originaldokument där alla skriver in sin del.

    många rapporter har blivit skrivna väldigt mycket mer effektivt än om vi hade varit tvungna att ses fysisk varje gång något skulle bli gjort.

    SvaraRadera
  3. tillägg: dessutom, när rapporten är klar räcker det ofta att dela den med ansvarig lärare, som man ger läsprivilegier. på så sätt blir den skickad även dit utan några som helst problem.

    SvaraRadera
  4. Håller med Marcink123. Har själv testat systemet för inlämning av arbeten under förra läsåret. Finns stora fördelar där. Finns även saker kvar att önska, men det finns det ju alltid...

    Har du mer erfarenheter ifrån LiU? Är du elev eller anställd? Vill höra så mycket erfarenheter som möjligt.

    SvaraRadera
  5. mattias: jag är student. säg vad du vill veta så kanske jag kan hjälpa dig? arbetar i docs dagligen, kopplat till studierna då.

    SvaraRadera
  6. Marcin:
    Fördelar, nackdelar, hur ni använder det, hur mycket (och på vilket sätt) instruktioner ni fått (för mycket, för litet, lagom...), om ni fått vara med och utveckla arbetssättet... det finns mycket jag gärna vill veta dina erfarenheter kring :) men om du orkar skriva kring några av punkterna ovan så vore jag tacksam!

    SvaraRadera
  7. mattias: jag hjälper dig gärna med det jag kan :)

    vi använder docs som en del av google edu-apps som liu även migrerat sin epost till. till att börja med kan man ju nämna att universitetet inte aktivt går ut med att docs ens finns tillgängligt, utan det är antagligen mest uppmärksamma studenter som märkt docs-länken i deras gmailfönster. jag har själv instruerad många kursare i hur man använder det, eftersom de sett hur jag och mina studiegrupper använt det och därigenom varit väldigt effektiva.

    klara fördelar är att man på ett enkelt sätt kan dela upp information mellan många datorer. det ger resultatet att man inte är beroende av att samlas på en fysisk punkt (eller för den delen tid), utan att man i princip kan arbeta lika bra trots att man sitter på varsitt håll. vi kombinerar det ofta med chatkonversationer eller telefonsamtal samtidigt som vi sitter och skriver, men det fungerar förstås också bra om man har olika hemförhållanden eller andra aktivteter som gör att man kan sitta och skriva på olika tider i en grupp. det förenklar också hanteringen när rapporter ska in till lärare, då man med ett enkelt knapptryck delar med sig rapporten till den lärare som ska ha den, och som då får en exakt likadan version som den vi sysslat med.

    vi har också använt det parallellt med handledning av lärare, då lärare under hela tiden haft läsbehörighet på rapportdokumentet, och därigenom när denne haft tid kunnat gå in och kika hur det går (och på relevanta ställen själv lägga in kommentarer).

    nackdelar är främst att formateringsmöjligheterna ibland känns lite begränsa(n)de och att en del funktioner inte fungerar som man är van vid. resultatet blir att man ibland gärna ändå copypastar in dokumentet i word, formaterar som man vill ha det, och sen pastar tillbaka det innan man skickar iväg det. några av våra handledare har också tyckt att docs varit lite laggigt, att kommersiella produkter de använt sig av fungerat bättre (men då också varit mycket mycket dyrare).

    för att bäst beskriva hur vi använt docs kan jag försöka illustrera dokumentanvändningen kring en rapport vi skrev i våras. alla dokument vi använt har döpts till termin/datum_kurs_dokumentnamn, vilket gjort det lätt att skilja allt åt (vi använder också mappsorteringen som finns i docs). vi har också lagt in _alla_ dokument i docs, för att ha allt på samma ställe. det gör att jag i min rapportmapp har bla följande dokument.

    Vt07, projektarbete, intervjuguide (vår version)
    Vt07, projektarbete, intervjuguide (ips version)
    Vt07, projektarbete, anonymiserad intervju ip1 (-12)
    Vt07, projektarbete, slask
    Vt07, projektarbete, arbetskopia
    Vt07, projektarbete, rapport

    slaskdokumentet har vi använt för att, precis som eleverna som det skrivits om innan, lägga in _all_ info vi hittar och _kanske_ kommer behöva. info som det är viktigt att alla har tillgång till. det kan vara kommentarer, länkar, tidsbokning, telefonnummer, lösa ideer, massiv brainstorm osv.

    arbetskopian är där vi skriver ihop allt ihop, och rapporten där vi färdigställer arbetskopian. alla dokument förutom slask och arbetskopia delar vi även med vår handledare (som vi gett läsbehörighet).

    ja, det är mina första fem cent. fråga gärna mer så kan jag försöka svara. :)

    SvaraRadera
  8. Kul och informativt att höra. Mycket användbart. Lite följdfrågor (svara på de du vill/kan/har tid med)

    1. De som tycker det är "Laggigt" - vad beror det på? Vet ni det?
    2. Använder ni google-gears?
    3. Använder ni er av kalendern för att styra upp?
    4. Kommer jag på senare... :)

    SvaraRadera
  9. 4. Jag skall läsa igenom igen för att se om jag förstår hur ni lägger upp mappstrukturen. Själv är/har jag varit lite förvirrad över just mappstrukturen, som ju är en kobination av mapp- och tag-struktur. Har ni testat olika system och sedan kommit fram till ett som funkar för just er, eller hur har ni gjort?

    SvaraRadera
  10. 5. Vad använder ni för chatt-program? Google-talk?

    SvaraRadera
  11. 1. laggigheten tror jag beror på konstig föreställning om total realtidseditering. och att man jämför en onlinetjänst med exvis word som körs lokalt på datorn.

    2. men, vi använder inte google-gears. kanske vore en ide dock, ska kika på det när jag orkar. (och om min dator, eee900, orkar. :))

    3. jag brukar inte använda mig av googlekalendern, men jag vet att andra brukar göra det. jag gjorde det tidigare, när jag hade mer schemalagd studietid, men inte längre.

    4. jag håller med om att det är lite bökigt att sortera när man kommer upp i en ansenlig mängd dokument, men jag är också van vid en otroligt överfylld gmail-inbox. som det är nu har jag en mapptagg för varje kurs jag går, och så döper jag dessutom dokumenten hyfsat logiskt. jag kan ge fler exempel om det behövs. men jag vet också att det är många av mina kursare som tycker att det är himla rörigt, men det beror oftast på datorvana (eller snarare brist på det).

    5. vi brukar köra gtalk, eller den inbyggda versionen i gmail snarare. eftersom all officiell studieinfo kommer till gmailen så är många ofta inloggade där.

    SvaraRadera
  12. 5. eller msn, eftersom nästan alla verkar ha det. :)

    SvaraRadera