torsdag 9 oktober 2008

Nätverksmardrömmar

I dag på förmiddagen var det stora problem med nätvkerket då 20-30 elever samtidigt ville ut och hitta information om ekologiska matvaror och annat matnyttigt inom Naturkunskapen. Problemet ligger i att vårt nätverk endast är 2Mb och att det inte blivit uppgraderat ännu.

Tyvärr så fick jag i dag reda på att uppgraderingen endast kommer bli en dubblering av hastigheten. Enligt vår tekniker så skulle 4Mb dedikerad uppkoppling vara jämförbar med 24Mb ADSL som är alternativet.  Jag vet inte riktigt hur den matematiken går ihop. Vi får väl helt enkel se hur det går. Blir det värsta mardrömmen så lägger vi antingen ner eller uppgraderar nätverket ytterligare. Att jag med 4Mb skall kunna låta 40-elever streama fysikvideos från nätet lär jag få vänta med i vilket fall...

3 kommentarer:

  1. det där låter ju skitdrygt, ungefär som när vi på högstadiet var pilotskola vad gällde internet i skolmiljö och skulle dela trettiofem datorer på en delad 24kbs-modemuppkoppling. var finns din skola egentligen, varför har ni stenålder?

    SvaraRadera
  2. Helsingborg. Vad betalar ni för uppkopplingen till er skola Marcin? Ungefär alltså... Vilken hastighet har ni?

    SvaraRadera
  3. mattias: jag tror inte frågan gäller mig. vi har wlan över hela universitetsområdet, oklart vilken hastighet. men liu har 25000 studenter och några ytterligare tusen anställda, så kapaciteten lär vara rätt stor. :)

    SvaraRadera