måndag 30 mars 2009

Vem hanterar in- och utlämnandet?

Det är en bra fråga. När det blir problem med en dator så måste den, som vi nu har det, in till vår lokale it-tekniker, för att sedan eventuellt skeppas vidare för service eller reparation. Just nu har jag X-antal datorer på mitt skrivbord. Någon har lämnat in utan sladd, och någon gammal elevs dator ligger där också, samtidigt som jag tror jag har ett par datorer som inte ännu lämnats ut. Det blir inte så lätt att administrera. Är det för lätt att lämna in sin dator och få den fixad? Borde kanske jag tas bort ur processen? Jag är bara projektledare och har inte hand om hårdvaran på det sättet. Tror inte ens det ingår i min projektbeskrivning...

Nästa år blir det dubbelt så många datorer. Vi får nog tänka om, eller åtminstone skaffa mig ett nytt skrivbord med låsbara utrymmet.

På samma sätt är det gällande det pappersarbete som kommer med en felanmälan. Skall den verkligen gå via mig?

11 kommentarer:

  1. Pappersarbete ??!!

    Vi kör med ett formulär i Google Docs (som numera även har funktion för användar-ID i formuläret).

    BTW - så kör vi med ALL inventarieförteckning i Docs för hantering av utlämning, service, lånedatorer mm.

    Å slutligen så behövs faktiskt bara en vaktmästarfunktion om man kör med en attest funktion i Docs (om felanmälan kräver inlämning så godkänns det i Docs och vaktis tar emot datorn).

    :-/Björn, inLife

    SvaraRadera
  2. Bra tips. Visst har jag tänkt tanken. Nu återstår bara att få med de andra inblandade på det tåget.

    SvaraRadera
  3. Sköter ni även skadeanmälan/garantifrågor som eleven/årdnadshavare behöver fylla i via google-docs?

    SvaraRadera
  4. Så ett formulär kan nu stämplas med användar-ID? Inte dumt... tack för tipset

    SvaraRadera
  5. Hur fungerar det förrsten när man fyller i ett formulär vid flera tillfällen? Dvs om man vill fylla i fältet "utkvitterad" och "återlämnad" vid flera tillfällen? Går det att göra via formuläret eller får man lägga till en extra kolumn i dokumentet som genereras? Hmmm....

    SvaraRadera
  6. Det går bara att fylla i en rad i taget med formuläret. Vi löser det så att eleverna anmäler via formuläret och administratörerna sedan manuellt fyller i status direkt i dokumentet och låter eleverna ha läsrättigheter för att se status.

    Kan även användas för anmälning till events, se här (speciellt länken "Anmäld? se status här")

    http://inlife.se/skola/BETT09/

    SvaraRadera
  7. Ok, låter sunt. Men har ni ett dokument/fomulär per anmälan eller kan olika elever se varandras status? (vilket ju blir fallet om man använder samma formulär till olika elever)

    SvaraRadera
  8. Får man fråga vilken skola du är tekniker på? Jag själv jobbar på nti-gymnasiet som datalärare/tekniker. Vi kör med Lenovo Thinkpad R61 här.

    SvaraRadera
  9. Hur funkar det med Lenovo Thinkpad? Tror du Ideapad kommer att fungera bra?

    SvaraRadera
  10. Jag är inte tekniker utan lärare och projektledare för vår 1-till-1 satsning. Johannes Hedberggymnasiet, Folkuniversitetets gymnasieskola i Helsingborg.

    SvaraRadera
  11. Samma som jag då, jobbar som lärare 100% och förväntas sköta om alla elev-laptops "vid sidan om" bara för att man har kunskapen. Thinkpadsen funkar rätt bra, supporten är bra, så fort man ringer för nåt har gått sönder så skickar de en ny del direkt utan bök. Ideapad har jag inte så bra koll på, tyvärr så har jag inget att säga till om när det gäller inköp utan det sköts centralt. Jag hoppas dock att vi håller oss till samma leverantör för det har funkat så bra.

    SvaraRadera