tisdag 1 juli 2008

Acer Aspire One till Siba?

Min lokala handlare säger att det ännu inte är säkert om små handlare, de som faktiskt kan något om datorerna de säljer, kommer att kunna sälja Acers Aspire One. Åtminstone inte direkt. Kanske kommer någon av de stora kedjorna att få första tjing för att köra en större drive.

+ Vad talar för Acer One som den ultimata skoldatorn?
Priset, Tangentbordet

- Vad talar emot Acer One som den ultimata skoldatorn?
Batteritiden, Tillgängligheten osäker


Snygg är den, men frågan är - kommer elever på gymnasiet att kunna hantera Linux eller behöver skolan punga ut för varianten med Windows?

Artiklar om Acer Aspire One: TKJ's blogg, PC-för alla, IDG, IDG, IDG

Andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Elever på gymnasiet måste väll kunna hantera linux? Problemet är väll att man har inpräntat i skallen att man ska använda windows, de är det ända men kan. I linux så måste man skriva i konsollen för att det ska fungera osv osv. Men när de väl testar det så tror jag inte att det är det kommer vara något problem.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tror säkert de kan hantera linux, men frågan är tyvärr inte så enkel. Jag har själv mycket erfarenhet av Linux, och när inte ens jag relativt snabbt lyckas uppdatera firefox, då inser jag att det kommer att bli problem - såsom de inbyggda versionerna av linux är upplagda... jag hävdar alltså att någon borde tänka till ett steg längre och skräddarsy en version av Linux som gör dylika operationer extremt enkla.

    En annan anledning (och kanske den viktigaste) till att vi inte denna första gång väljer Linux är att det verkar mer eller mindre omöjligt att ansluta datorerna till vårt redan existerande nätverk. Återigen ett problem som jag vet många andra har rapporterat.

    SvaraRadera