onsdag 30 juli 2008

MSI kunde inte hålla priset på Wind nere

Som det rapporterats på många branschemsidor i dag så har MSI känt sig tvingade att för en 6-cells variant av MSI Wind öka priset. Man har dessutom cancellerat de ordrar som redan var lagda på datorn till det lägre priset av $499. Nu kommer den troligen att kosta mellan $550-$600. Detta påverkar naturligtvis storkunder som skolan då denna skillnad motsvarar uppåt 50 kkr för en normalstor gymnasieskola. Den som först kommer ut med en dator vars batteri räcker i 5-6 timmar med en prislapp under 3500 SEK och motsvarande Wind:s specifikationer har enligt mig en vinnare.

Har angående prisfrågan i kommentarerna till ett tidigare inlägg diskuterat varför jag inte tar upp något Apple-alternativ på min sida. Svaret är att, med ett pristak på 5000 kr per dator (som gäller för mig) hamnar Apple över detta med sitt "traditionella" en-till-en paket, som ni kan läsa om här. Om Apple kunde konkurrera med de nya billigare netbook-datorer som nu överflödar marknaden så är jag den förste att kontrollera det alternativet. Inte minst för service och erfarenhetsfrågor. Fast, å andra sidan, det kanske inte är så dumt att hitta ett nytt koncept. Hade inte haft något emot om någon av de datortillverkare som nu matar ut Linuxburkar under 4000:- hörde av sig och erbjöd sig ett samarbete för att ta reda på vad som krävs av en billig dator för att fungera i skolmiljö.

Att Apple kommer att få än mer konkurrens som 1-till-1 leverantör bekräftas, även om det är lite svårt att tro på det som står, här, eller här.

För en lista över de datorer som jag anser rätt för en skola att sats på till sina elever, se denna sida.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar