söndag 13 juli 2008

Hur kommer Linux att fungera i skolan?

Hur det fungerar med Linux i större sammanhang än hemma på kammaren hos datalogen har än så länge varit  lite av en obekant variabel vad det gäller inköp av exempelvix Linuxdatorer till skoldatorer/elevdatorer. Nu börjar dock erfarenheterna så smått trilla in. TechWorld på IDG skriver om Kristinehamn där man infört Linux och Openoffice som standart på många skolor och andra kommunala inrättningar. Man skall inte underskatta vanans makt. Även om OpenOffice för många lite mer erfarna datoranvändare fungerar lika bra som Microsofts office-paket så är det risk att invanda MS-elever slår bakut om de presenteras inför O.O. utan ett rejält stöd och verkliga förberedelser ifrån skolan. Samma sak borde rimligtvis gälla Linux. Hur lätt är det exempelvis att uppgradera till Firefox 3.0 ifrån den förinstallerade version-2.x på en Asus EEEpc 701? Jag tröttnade efter ett tag, trots att jag arbetat med Linux i flera år, för några år sedan.

Pengar för skolorna att tjäna på öppen källkod

Det kommer att bli intressant att dra lärdomar av de projekt som nu sätts igång då jag förutspår att många skolor säkerligen kommer att köpa in Asus EEE, Acer Aspire One, eller möjligen MSI-Wind till eleverna, som personliga arbetsdatorer. För gymnasieskolorna i Sverige handlar det sammanlagt om en besparing på närmare 100 miljoner per år om man väljer Linux framför Windows. Förutsatt att det inte krävs mer insatser av IT-personalen förstås. Det borde kanske kunna bli snarare tvärt om. Sveriges kommuner ser i alla fall stora pengar att spara in i framtiden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Hej - jag har varit här och läst. Vill att du ska veta det. Jag ställer gärna upp senare... fortsätt skriv....skriv massor. Anne-Marie

    SvaraRadera
  2. Det är märkligt att man kan dra ned på tjänster som har med IT att göra. Många skolor sparar in på detta. Vad tänker du?
    A-M

    SvaraRadera
  3. Du - jag ber om ursäkt - nu är du länkad från min blogg. Trodde att jag gjort det tidigare... Anne-Marie

    SvaraRadera
  4. Jag skriver vidare under sommaren Anne-Marie - var så säker. Tar väl ledigt någon vecka och åker bort. Men annars blir det nog mest varje dag. Skall lägga upp en sida med viktiga frågeställningar som kan vara viktiga att fundera kring när man startar upp en en-till-en skola. Vi hörs som sagt senare angående inlägg och sådant.

    Angående IT-tjänster så kan jag tänka mig att skolledare och politiker eventuellt tänker att "det där lär ju sig eleverna ändå ... de är ju bättre än vi på det....". Men eleverna är, som någon uttryckte det, IT-urinvånare, de har inte sett något annat. Jag tror vi i vissa fall överskattar elevernas förmåga att exempelvis hitta information på nätet. Får återkomma till denna frågeställning...

    SvaraRadera
  5. Ang. uppdatering av program, t ex firefox så blir allt mycket enklare om man väljer en mer komplett Linuxdistribution som t ex Ubuntu Netbook remix för sin EEE, Aspire eller vad man nu skaffat.

    SvaraRadera