torsdag 24 juli 2008

EEE pc i överflöd...

Asus överflödar marknaden med en massa modeller av EEEpc. Sist ut i raden är EEE Pc 1000HD. Har ingen direkt aning om vad beteckningen står för, och är inte heller speciellt intresserad. Med den variationen hade det varit roligare om de sålde "EEEpc custom made" så man själv fick välja, och betala för, de specifikationer man var intresserad av. Jag gissar att den nya modellen är än större, än dyrare och ännu mindre intressant för mig som administratör och inköpare av en skoldator till mina elever. Min gissning får stå tills någon säger emot mig, just nu ligger Acer Aspire One med större batteri i topp på listan. Fast man kanske skulle vilja ha Windows på den ändå, och då blir den modellen mycket dyrare... Hmmmm...... Enligt IDG så ser jag att den förväntas bli billigare än sin föregångare EEEpc 1000H, men det tror jag när jag ser priset i en svensk butik.

Uppdatering 2 augusti 2008

Enligt en bild tagen vid ett av Asus interna möten gällande lansering av nya EEEpc-modeller visar det sig att det kommer inte mindre än... ja, över 20-nya modeller har jag räknat till i alla fall. IDG tar upp notisen här.

Källa: CNET,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. HD står väl för Hard Drive... Och att du inte är intresserad av en större dator till eleverna är ju väldigt konstigt. Det är ju rätt tydligt att tangentborden för många människor är för små på datorer på 8.9" och neråt och därför har tillverkarna nu börjat med 10" datorer för att få tangentbord som duger för de flesta människor att skriva på.

    SvaraRadera
  2. Jag är rätt övertygad om att tangentbordet på Acer Aspire One räcker gott. Det högre priset, om dt nu blir så mycket högre på 10'' modellerna talar starkt till deras nackdel. Tänk på att det handlar om närmare 150 000 :- för en skola om man skulle köpa Asus EEEpc 1000H istället för Acer Aspire One tex.

    SvaraRadera
  3. Jag har rätt tjocka fingrar, men Eee PC 900 fungerar ändå bra att skriva på, tycker jag. Man lär sig fort. Inte ens längre texter är något problem.

    SvaraRadera